|
|
|
|
|
|
Kája
Saudek |
|
|
|
|
|
kreslíř |
|
|
|
|
|
Karel "Kája" Saudek se narodil
v Praze před šedesáti lety. 13. května 1935 - ve stejný den
a rok jako jeho bratr, proslulý fotograf Jan. |
|
|
|
|
|
Po druhé světové válce byl silně ovlivněn
americkými novinovými comics (do novin s nimi byly baleny balíčky,
které zasílali Saudkově rodině příbuzní z Ameriky). Podnícen
jejich četbou začal vydávat spolu s bratrem a několika dalšími
spolužáky školní časopis, jehož obsahem byly převážně na kreslené
seriály.
|
|
|
|
|
|
V patnácti letech začal pracovat v kanceláři
jako technický kreslič. Po absolvování povinné vojenské služby
nastoupil jako kulisák do filmového studia Barrandov. Tady se
pro něho stalo osudovým předělem seznámení se scénáristou Milošem
Macourkem, se kterým pracoval na filmu "Kdo chce zabít
Jessii?" (1966) a o pět let později na filmu "Čtyři
vraždy stačí, drahoušku!" (1971). Mezitím začal pro různé
časopisy kreslit comicsy a podle Macourkova scénáře připravil
pro nakladatelství Mladá Fronta dvě comicsová alba: "Muriel
a andělé" a "Muriel a oranžová smrt". Tato alba
však vzhledem ke změněné politické situaci po srpnu 1968 už
nesměla vyjít. |
|
|
|
|
|
V této době v rámci prováděné normalizace
zaniklo velké množství časopisů (administrativními zásahy bylo
zastaveno jejich vydávání), mezi nimi téměř všechny ty, pro
které kreslil své seriály. Stačí připomenout jen namátkou: Pop
music expres, Student, Petr a Lucie, Čtení pod lavici ... |
|
|
|
|
|
Začíná jeho užší spolupráce s Mladým
světem (už dříve otiskl ukázku z připravovaného comicsového
alba "Muriel a andělé"), pro který pracuje na rozsáhlém
projektu historického seriálu Lips Tullian, podle scénáře Jaroslava
Weigela. Spolupráce s českými časopisy však je napadána "oficiální
kritikou" (to je kritikou s níž bylo zakázáno polemizovat)
a postupně příkazy "shora" omezována, až v polovině
sedmdesátých let je zlikvidována úplně. Jen o málo déle se mohl
udržet ve slovenském tisku. V této době začal spolupracovat
s Českou speleologickou společností, pro kterou nakreslil deset
comicsových alb, jednak podle svých scénářů a později i podle
scénářů J.Nesvadby, M.Macourka, legendárního J.Foglara, |
|
|
|
|
|
|
O.Neffa a jiných. Zázemí mu v této nejkritičtější
době poskytla i relativně svobodnější |
|
|
Slovenská televize, pro niž s dalšími
v Čechách nežádoucími autory (dr. Jiřím Grygarem a dr. Vladimírem
Železným) pracoval na populárně vzdělávacím pořadu "Okná
vesmíru dokorán". Popularita pořadu si vyžádala natočení
jeho dalších pokračování.
|
|
|
|
|
|
V roce 1988 a 1989 se po dlouhé době
znovu objevil v českých novinách (Svobodné Slovo), které začaly
otiskovat seriály dříve vydávané speleologickou společností.
Po listopadu 1989 potom projevila o spolupráci zájem celá řada
časopisů. Některé z nich, jejichž žádostem nemohl Kája Saudek
vyhovět si najaly kreslíře, kteří alespoň povrchně napodobují
jeho styl. Bohužel laická veřejnost, která někdy práce jeho
napodobitelů považuje za jeho, tak získává o jeho tvorbě zkreslenou
představu. |
|
|
|
|
|
V současné době spolupracuje (pokud se
týká comicsové tvorby) hlavně s časopisy "NEI-report"
a "Pivní Kurýr", které mu na rozdíl od jiných tiskovin
poskytují neomezenou tvůrčí svobodu. Jinak zůstává i nadále
věrný spolupráci se speleology (výtvarně se podílí na jejich
časopisu "Speleo" a kreslí ilustrace pro jejich souborné
vydání spisů H.P.Lovecrafta). |
|
|
|
|
|
Kája Saudek neabsolvoval žádnou výtvarnou
školu a pracuje svým vlastním osobitým stylem. Ke vzorům, jež
obdivuje patří W.Eisner, R.Corben, R.Crumb a Jean Giraud Moebius. |
|
|
|
|
|
zdroj: http://amber.zine.cz/AZOld/Zones/saudek/sau6.htm |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|